Usuwanie zanieczyszczeń z olejów

80 % awarii układów smarowania i układów hydraulicznych spowodowana jest zanieczyszczeniami stałymi oraz zawartością wody.

Nawet wtedy, gdy nie występują żadne bezpośrednie awarie, wysoki poziom zanieczyszczeń znacznie zmniejsza wydajność pracy urządzenia.
Awarie-układów-hydraulicznych

Zanieczyszczeniem jest dowolna substancja, która jest obca dla systemu i szkodliwa dla jego osiągów. Zanieczyszczenia mogą występować w postaci gazu, cieczy lub ciała stałego. Zanieczyszczenie stałe, określane jako zanieczyszczenie cząsteczkami, występuje we wszystkich kształtach i rozmiarach i najczęściej ma działanie ścierne. Wysoki poziom zanieczyszczeń przyspiesza zużycie elementów i spadek ich trwałości. Zużyte elementy z kolei przyczyniają się do nieefektywnego działania systemu, zużycia części, wyższej temperatury płynu, wycieku i utraty kontroli nad pracą całego układu.

Wszystkie te zjawiska są wynikiem bezpośredniego mechanicznego działania pomiędzy zanieczyszczeniami a komponentami układu. Skażenie może również działać jako katalizator w celu przyspieszenia utleniania płynu i pobudzenia rozpadu chemicznego jego składników.

Poniższa tabela pokazuje niezdolność ludzkiego oka do widzenia poniżej 40 mikronów czyli mikroskopowych, szkodliwych cząstek w oleju, paliwie i płynach które są niewidoczne dla ludzi. 5 mikronowe cząstki działają jak papier ścierny i stopniowo niszczą komponenty systemu.

filtracja-oleju-zanieczyszczenia-w-oleju

Główne uszkodzenia powodowane przez zanieczyszczenia oleju

Utlenianie

Powstaje wtedy, gdy olej reaguje chemicznie z wodą i cząsteczkami stałymi. Im więcej cząsteczek tym większa powierzchnia kontaktu i tym szybciej zachodzi reakcja chemiczna. Osady z utleniania mają postać lepkiej masy, która przykleja się do zaworów i łożysk. Utlenianie powoduje również powstawanie cienkich powłok, co zmniejsza zaprojektowanie luzy powodując nierównomierne działanie, przegrzewanie oraz zużycie.

Ścieranie

Gdy twarde cząsteczki są ściskane między  ruchomymi częściami metalowymi uszkadzają ich powierzchnie. Tworzy się coraz więcej cząsteczek, które z kolei aktywują i niszczą znajdujące się w oleju dodatki.

Erozja

Cząsteczki pływające w oleju który porusza się z dużą prędkością, uderzają w metalowe części maszyn niszcząc metalowe części i tworząc kolejne cząsteczki.

Jeden filtr – trzy funkcje

Usuwanie wody – pochłania do 2700 ml wody (wolnej i związanej)

Głęboka filtracja – usuwanie zanieczyszczeń stałych do 0,1 mikrona

Eliminacja utleniania – usuwanie z oleju efektów utleniania

Mikrofiltracja pozwala szybko i skutecznie usunąć wszelkie zanieczyszczenia z oleju umożliwiając jego ponowne użycie.

Do jej największych zalet można zaliczyć:

– Usunięcie do 99,95% wszystkich zanieczyszczeń stałych ( NAS 5 lub lepsza )

 

– Zmniejszenie stężenia wody do mniej niż 100 ppm

 

– Wyeliminowanie żywic i produktów utleniania

 

– Ograniczenie erozji i zużycia ściernego zapobiegające awarii pomp oraz zaworów

 

– Stabilna lepkość oleju oraz kwasowość a także doskonałe właściwości smarne

 

– Zwiększona żywotność oleju przez okres do 10 lat lub 35.000 godzin

 

– Zapobieganie korozji powierzchni metalowych

 

– Możliwość od jednego do nawet 5-krotnego wykonania filtracji na tym samym oleju ( zależy od jego jakości )

 

– Wspomaganie lepszej wymiany ciepła przez chłodnice

 

– Zwiększona wydajność maszyny, sterowalność, wydajność, niezawodność i żywotność urządzenia

 

– Zmniejszone zużycie energii

 

– Dłuższa żywotność dla elementów hydraulicznych (pompy, zawory, uszczelki, cylindry i inne części zamienne)

 

– Znaczne zmniejszenie zużycia oleju oraz kosztów utylizacji oleju

 

– Unikanie awarii a co za tym idzie kosztownych przestojów